Ien- ja kiinnityskudossairauksien hoito

Parodontiitissa eli hampaiden kiinnityskudossairaudessa on kysymys kroonisesta tulehdussairaudesta, joka tuhoaa hammasta ympäröivää leukaluuta ja hampaan säiekiinnitystä. Gingiviitissä on kysymys ientulehduksesta hammasta ympäröivässä ikenessä.

Ientulehdus kannattaa hoitaa ajoissa

On tärkeää muistaa, että kiinnityskudossairautta edeltää ientulehdus, joten ientulehdukset tulisi aina hoitaa. Kiinnityskudossairauden syntyyn vaikuttavat mm. perimä, tupakointi, ikä, stressi sekä paikalliset- ja ympäristötekijät. Tärkeintä hoidossa ovat ennaltaehkäisy ja taudin varhainen toteaminen, jossa oma hammaslääkäri ja suuhygienisti ovat merkittävässä asemassa. Parodontologin eli kiinnityskudossairauksiin erikoistuneen hammaslääkärin tehtävänä on hoitaa pitkälle edenneitä kiinnityskudossairauksia.

Miten kiinnityskudossairaus oireilee?

Ientulehduksessa ikenet ovat turvonneet ja vuotavat herkästi verta. Poikkeuksena ovat paljon tupakoivat, joilla tupakka peittää tulehduksen merkit. Kiinnityskudossairaudessa potilaalla voi olla pahanhajuinen hengitys, ienverenvuotoa, märkävuotoa, ikenien vetäytymistä ja hampaiden liikkumista sekä asentomuutoksia.

Hoidossa hampaiden juurenpinnat puhdistetaan hammaskivestä ja bakteeripeitteestä, tarvittaessa puudutuksessa. Lisäksi katsotaan, että kotihoito sujuu ja siihen on oikeat välineet. Jatkossa potilas käy säännöllisesti ylläpitohoidossa kahdesta neljään kertaa vuodessa joko suuhygienistillä tai parodontologilla. Ylläpitohoidon tarve määritellään yksilöllisesti.

Hoidon päämäärä on tulehduksen poistaminen ja taudin etenemisen pysäyttäminen, niin että potilas voisi säilyttää omat hampaansa.

Suosittele meitä

Malminkaari 13 A, HELSINKI